Thursday, November 26, 2009

Mesyuarat Pelaporan PBS Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan pada 23-25 November 2009 di PSPN Shah Alam





















Kekuatan

• Secara keseluruhannya, pelaksanaan PBS berjalan dengan baik mengikut prosedur dan jadual yang telah ditetapkan oleh LPM
• Pengurusan sistem fail dan format borang disediakan dan diselenggarakan mengikut kehendak LPM.
• Pemberian skor adalah akur dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh LPM
• Bahagian Penilaian dan Peperiksaan JPN, Unit Penilaian dan Peperiksaan gabungan dan daerah, pihak pentadbir sekolah, ibu bapa dan guru memberi kerjasama yang baik ketika pelaksanaan PBS.
• Pentaksir sekolah yang kompeten dan berkaliber dapat membantu murid melaksanakan PBS dengan baik dan lancar.
• Terdapat sekolah yang mengadakan program pemulihan khas Al-Quran (kaedah Iqra’) sebagai sokongan kepada PBS. Ini memberi peluang kepada pelajar memperbaiki pencapaian pemarkahan dari semasa ke semasa dalam tempoh yang telah ditetapkan.
• Semua sekolah kerajaan negeri dan swasta, pengetua dan GPI telah diberi pendedahan tentang pelaksanaan PBS bagi semua mata pelajaran.
• Ibu bapa memberi kerjasama yang baik kepada pihak sekolah terutama dalam menilai dan memberi skor pemerhatian Adab dan Akhlak Islamiah (AAI).
• Murid-murid yang lemah berusaha untuk meningkatkan pencapaian prestasi diri terutama dalam menghafaz ayat-ayat hafazan dan seterusnya dapat mengamalkan ayat-ayat tersebut sebagi wirid dan doa dalam kehidupan seharian.
• Penghayatan akhlak Islamiah murid-murid dalam kehidupan seharian bertambah baik kerana adanya penilaian dan pemerhatian adab.
• Murid-murid berusaha memperbaiki kemahiran membaca dan menghafaz al-Quran terutama dari segi hukum tajwid dan fosahah.

Kelemahan

• Pelaksanaan Pafa masih belum diselesaikan sehingga bulan Julai
• Segelintir murid masih tidak dapat menghafal dan tidak berminat untuk menghafal
• Ada pentaksir sekolah dan kawasan yang terlalu rigid dalam menilai murid
• Perlaksanaan PBS lewat dilaksanakan menyebabkan ianya tergesa-gesa dilakukan
• Tiada keselarasan dari item soalan PBS
• Pengurusan fail yang tidak dikemaskini.
• Terdapat sekolah yang melantik dalam kalangan guru yang baru mengajar (tidak pernah mengikuti kursus PBS) sebagai Ketua Pentaksir Sekolah / kurang berpengalaman
• Terdapat Pentaksir yang tidak melaksanakan pentaksiran di sekolah
• Segelintir Pentaksir Sekolah tidak memahami kriteria pengskoran PBS
• Penambahan jumlah tuntutan elaun penyelarasan untuk KPKw dan PKw yang terpaksa melakukan perjalanan sukar semasa lawatan penyelarasan ke kawasan pedalaman dengan mengambil kira kesukaran dan aspek keselamatan KPKw dan PKw (contohnya perjalanan melalui jalan sungai dan laluan lori balak di Sarawak)


Saranan / Cadangan

a.LPM

• Mohon kerjasama semua pihak mematuhi kerja pengurusan dan pengumpulan skor PBS.(rujuk mukasurat 32)
• Sebarang perubahan format daripada LPM hendaklah dimaklumkan lebih awal.
• LPM hendaklah memberi arahan dan maklumat kepada pemantau dan penyelaras dalaman untuk melaksanakan pemantauan dan penyelarasan PBS di sekolah masing-masing.
• LPM hendaklah mengeluarkan pekeliling berkaitan kes-kes khas dan prosedur keselamatan PBS.
• Menyelaraskan tatacara tindakan ke atas pelajar bermasalah disiplin, bermasalah p & p dan status agama perlu disediakan.

b. SPP / UPP

• Pemantauan dan penyelarasan PBS dilakukan sebanyak dua kali iaitu pada bulan April dan Julai
• Mesyuarat / taklimat pentaksiran PBS Pendidikan Islam peringkat negeri perlu diadakan pada awal tahun.
• Menyelaraskan tatacara tindakan ke atas pelajar bermasalah disiplin, bermasalah p & p dan status agama perlu disediakan.

c. KPN/KPKw/PKW/PKs/PS

-Pentaksir Negeri dicadangkan supaya melampirkan helaian kriteria pengskoran PBS P. Islam bersama dengan set soalan tahun semasa.
• Borang-borang yang hampir sama perlu disatukan bagi mengurangkan tugas perkeranian seperti borang pelaporan PBS dengan borang pelaporan perbezaan skor dan borang maklumat pentaksir dengan borang maklumat pentaksiran sekolah.


d. Sekolah

• Setiap sekolah perlu mengadakan kursus dalaman kepada semua GPI mengenai pelaksanaan PBS.
• GPI dan sekolah perlu memperkenalkan Pra PBS kepada Tingkatan 1 dan Tingkatan 2.
• Ayat-ayat hafazan dijadikan amalan bacaan harian dan doa sebelum memulakan p & p.
• Guru Tingkatan 1 dan 2 mesti menyelesaikan PAFA dalam tahun semasa.


Purata Indeks Ralat Toleransi PBS mata pelajaran Pendidikan Islam peringkat kebangsaan tahun 2009 ialah 1.7

No comments:

Post a Comment