Monday, November 16, 2009

LAPORAN PBS PMR PERINGKAT NEGERI SABAH 2009

Kekuatan

1- Fail induk Pendidikan Islam dan Fail Pentaksir disediakan dengan kemas dan sistematik .Secara keseluruhan sistem pengurusan dan pentaksiran bertambah baik berbanding tahun-tahun lepas.

2- Guru Pendidikan Islam memahami prosedur pentaksiran dari segi kaedah pentaksiran, penskoran dan pengurusan penyediaan soalan.

3. Guru berusaha gigih untuk melaksanakan pentaksiran dan menyiapkannya sebelum tarikh tamat tempoh pentaksiran.

4.Pentadbir memberi perhatian yang baik dan serius tentang pentaksiran dan memastikan guru melaksanakannya dengan baik.

5. Ketua Pentaksir Sekolah memberi kerjasama yang baik kepada pentaksir dan pemantau serta bersedia menerima pandangan penambahbaikan pengurusan dan pelaksanaan PBS.


2.Masalah dikesan:
PENGURUSAN
1. Penyediaan soalan tilawah dan hafazan tidak mengikut sukatan dan tidak selaras antara pentaksir. Soalan yang disedikan juga tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan dan ayat yang disediakan terlalu panjang sehingga menyukarkan pelajar untuk menghafaz.Terdapat juga guru menggunakan buku teks sebagai instrumen soalan (SMK Pekan 11 Kota Belud), menyediakan soalan dalam tulisan rumi sahaja serta tidak mengikut sukatan ayat tilawah dan hafazan yang ditetapkan.
2. Kebanyakan guru hanya melaksanakan penilaian sekali sahaja kepada pelajar sederhana dan lemah.Pengukuhan dan pemulihan tidak dilasanakan.

3. Pentaksir sekolah terutama guru baru kurang memahami pengurusan dan pelaksanaan PBS kerana tidak mendapat input yang jelas tentang PBS. Pentaksir tersebut juga tidak ada inisiatif untuk bertanya kepada guru yang lebih arif dan berpengalaman.
-pentaksir sekolah yang menandatangani borang AAI untuk ibu bapa
-borang instrumen pelajar tidak disi dengan lengkap

4. Penilaian tilawah dan AAI lewat dilaksanakan, sehingga pertengahan Julai masih ramai pelajar belum dinilai dan diberi skor, manakala Penilaian AAI diabaikan dan dilaksanakan lewat dari tarikh yang dirancang.
5. Segelintir guru tidak selaras dalam pemberian markah kepada pelajar yang ditaksir.

6. Guru pentaksir di SMK Nabawan, Nabawan tidak melaksanakan pentaksiran tilawah dan hafazan.Ketua Pentaksir sekolah tidak memberi penerangan kepada pentaksir lain yang masih baru mengajar.Ketua pentaksir sekolah juga tidak hadir ke sekolah semasa pentaksir negeri datang menyelaras walaupun telah dimaklumkan lebih awal.Ini bermakna ketua pentaksir sekolah tersebut telah mengabaikan tanggungjawabnya.

7. Terdapat beza skor yang tinggi sehingga 32 markah (Tilawah + hafazan).
8. Guru memberi markah yang tinggi kepada pelajar sedangkan pelajar tidak layak mendapat markah tersebut.

9. Pertukaran guru menyebabkan pelaksanaan PBS terhenti seketika.
10. Kelewatan mengedarkan pelantikan Kpkw dan Pkw yang menyebabkan pentaksir kesuntukan masa untuk melaksanakan penyelarasan di sekolah-sekolah.

11. Penataran PBS peringkat daerah tidak dijalankan.Ini menyebabkan berlaku kecairan maklumat tentang perubahan PBS dalam kalangan GPI.

12. Perbezaan skor sangat tinggi (SMKA Irsyadiah, Ranau, SMK Banggi kudat -20, SMK Ranau -17 dan SMK Matupang Jaya- 23), SMK Pengiran Omar – 15).Ini berlaku disebabkan kurang kefahaman pentaksir sekolah tentang kaedah penskoran PBS.Selain itu, pelajar tidak diuji secara berterusan dan tidak diberi peluang untuk memperbaiki tilawah dan hafazan.
Contoh; pelajar yang boleh membaca tilawah diberi markah 6.

13.Kebanyakan sekolah tidak menubuhkan jawatankuasa kes-kes khas dan tidak ada
mesyuarat khas untuk meyelesaikan kes-kes khas secara selaras seperti masalah ketidakhadiran secara berterusan, masalah murtad, gantung sekolah, buang
sekolah, sakit berpanjangan dan sebagainya.

14.Segelintir guru mengabaikan penilaian PAFA, ramai pelajar masih belum ditaksir sejak dari tingkatan 1 lagi. Begitu juga segelintir guru yang berpindah tidak
melengkapkan evidens pentaksiran.

No comments:

Post a Comment