Friday, October 9, 2009

GAYA BELAJAR ANDA


9 Oktober 2009 (Jumaat) - saya menghadiri Kem Kecemerlangan Akademik anjuran Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran negeri Sabah sebagai penceramah di Ostrich Lodge Kota Belud....Ini pertama kali saya menyampaikan ceramah bertajuk " Gaya Belajar Anda", biasanya saya dijemput untuk menyampaikan tajuk 'Teknik Menjawab Pendidikan Islam PMR/SPM atau Tasawwur Islam SPM....satu pengalaman yang indah...kita mesti yakin, bersemangat dan cekal menimba ilmu dan pengalaman....demi anak didik dan anak bangsa.

24 Oktober ini saya dijemput oleh Pusat Tenaga Insan Kuala Lumpur untuk menyampaikan ceramah Teknik Menjawab SPM di Wilayah persekutuan Labuan...dan esoknya ada satu lagi sesi ceramah "Gaya Belajar anda" di Ostrich Lodge Kota Belud.

14 Oktober...ada kem akademik di sekolah...saya juga yang dikehendaki memberi ceramah dan bengkel untuk subjek Pendidikan Islam SPM...Saya ni tidak suka menghampakan cadangan atau permintaan orang..selagi saya boleh lakukan saya akan lakukan....macam kapten boleh pula!

" Gaya belajar yang perlu dipraktikkan oleh pelajar hendaklah selari dengan tuntutan Islam"
1- meletakkan kecintaan kepada Allah, belajar dengan niat ikhlas kerana Allah SWT. ianya adalah satu ibadat dan kewajipan yang diperintah oleh Allah SWT untuk dilakukan.

2.Motivasi yang tinggi membara, kecekalan dan tanggungjawab juga mempengaruhi gaya belajar.di samping dorongan daripada keluarga, latar belakang kehidupan, rakan-rakan dan masyarakat...membantu belajar terus berazam tanpa mengenal putus asa dan rasa jemu untuk menimba ilmu.

3. gaya belajar yang betul ialah memberi tumpuan yang baik semasa P&P di bilik darjah atau ketika belajar secara individu atau study group
- 50% penumpuan di bilik darjah menyumbang kepada kejayaan menjawab soalan .

4.Ramai yang berpendapat waktu yang paling sesuai untuk belajar ialah pada waktu pagi di mana ketika itu minda kita dalam keadaan segar dan mudah untuk menerima sesuatu maklumat.
Dalam Islam menjelaskan waktu pagi adalah waktu yang semestinya digunakan untuk berfikir dan membuat persiapan.Waktu malam biasanya digunakan untuk mengulangkaji dan membuat kerja rumah atau latihan pengukuhan...ada juga pelajar cenderung untuk belajar pada waktu tengah malam seteleh tidur di samping menunaikan solat sunat seperti tahajjud...ada pula yang cenderung belajar selepas waktu subuh...ianya bergantung dengan kecenderungan dan kesesuaian.....
5. Buat penilaian kendiri dan latih tubi menjawab soalan-soalan

*Seorang pelajar perlu kreatif dan sistematik dalam merancang, mengurus dan melaksana gaya belajar yang lebih efektif agar proses pembelajaran berjalan dengan lancar.....
*Semangat dan keazaman membara untuk berjaya bisa menepis semua masalah dan ujian dalam mencapai kejayaan..ANDA MESTI YAKIN ANDA BOLEH...

No comments:

Post a Comment