Sunday, August 30, 2009

Mengapa kecundang dalam pelajaran?

Antara faktornya ialah
- kurang keyakinan diri, berasa rendah diri, beranggapan diri tidak pandai...menyebabkan hilang semangat dan tidak berminat untuk belajar ......ATAU merasakan diri sudah cukup pandai, bersikap sombong dan beranggapan tidak perlu belajar lagi...

-Virus "handphone" yang semakin menular penggunaannya dalam kalangan pelajar serta menjadi teman setia menjadi satu gangguan untuk memberi tumpuan ketika belajar sama ada di sekolah, di rumah atau di mana sahaja. Kalau dulu, teman setia pelajar ialah "buku nota"

-Sikap malas dan selamba serta tiada inisiatif untuk berdikari sendiri...pelajar dulu, guru tidak dapat masuk kelas pun tetap belajar dan ulangkaji tanpa disuruh....sebab itulah mereka berjaya.

-Sikap hormat kepada guru semakin terhakis...kebanyakan pelajar tidak menghiraukan nasihat guru, tidak melaksanakan kerja rumah walau diberi peringatan berkali-kali,Pelajar dulu, kalau kerja rumah tidak siap, bergegar lutut pergi sekolah...itulah mereka jadi manusia berguna.

-Kurang penghayatan agama terutamanya mengabaikan solat fardhu..tiap-tiap hari baca doa berkali-kali supaya ditambah ilmu, dikuatkan ingatan...tapi tidak juga bertambah ilmu, bahkan semakin kurang ilmu dan menjadi pelupa...mengapa?...kerana perkara asas dan wajib tidak dilaksana, berdoa pula main-main tanpa pengharapan dan keikhlasan.

"ingatlah wahai pelajar sekalian...betapa peritnya hidup tanpa ilmu..Ilmu dunia dan akhirat"

No comments:

Post a Comment