Sunday, December 6, 2009

Adab di Tempat Rekreasi

Rekreasi adalah salah satu terapi minda dan rohani jika ia dilakukan berdasarkan tuntutan Islam yang sebenar.Namun,apa yang menyedihkan ramai orang Islam tidak memahami tuntutan syarak dan adab di tempat rekreasi terutama dalam bab menjaga aurat.Ramai yang tidak segan silu memperlihatkan aurat kepada bukan muhrim (ajnabi) dan yang paling menyakitkan mata ada di antara mereka ini yang berpakaian bikini atau hampir-hampir telanjang(maaf sekiranya keterlaluan).Bukankah ini merupakan dosa bukan sahaja kepada pelaku tetapi juga kepada pengunjung lain yang melihatnya?

Oleh itu, kita perlu sedar perbuatan itu adalah salah dan haram serta mendapat balasan azab di akhirat kelak.Sepatutnya pihak rekreasi perlu menyediakan peraturan(Islamic rules) khususnya kepada orang Islam khususnya peraturan pakaian dan tempat yang lebih sesuai seperti memisahkan tempat mandi lelaki dan wanita.

Tempat rekreasi adalah tempat awam bukan persendirian. Kita hendaklah perlu saling hormat-menghormati antara satu sama lain agar rekreasi yag kita lakukan mendapat pahala bukannya dosa atau bala.Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment